Wat is content marketing?
Content marketing is, mede door Google én de sociale media, al een paar jaar flink in opkomst. Met goede content (verhalen, informatie, kennis, cases, tools) selecteer je de juiste doelgroep, verhoog je de merkbetrokkenheid en kom je in contact met (nieuwe) klanten.
Van verhaal naar meer omzet in 6 stappen
De weg naar meer naamsbekendheid, nieuwe klanten of groei in omzet bestaat in de basis uit 6 stappen. Alleen een goed verhaal is niet voldoende. Dat verhaal moet verteld én ontvangen worden. Als je dat goed doet en er zijn fans die jouw verhaal met anderen delen, creëer je een relevante vijver om in te vissen.
Bij het bewandelen van deze weg kom je het volgende tegen:
- wat wil je onderweg en aan het einde van de route bereiken (strategie)
- je doelgroep (persona’s)
- een goed en helder verhaal (inhoud, propositie)*
- het leesbaar maken van dat verhaal (vorm)
- de wegen naar je doelgroep (kanalen)
- het opvolgen van de leads (business) en het
- continu verbeteren van het proces (luister en verbeter)
*Een goed en helder verhaal begint met een vraag
Als je gelooft in je product of dienst, kun je daar heel veel over vertellen. Maar is dat ook wat je doelgroep wil horen? Of beter nog … ook met anderen wil delen?
Content marketing werkt goed als het ‘vraag gestuurd’ is (pull), maar is ook in te zetten om een bepaalde boodschap actief onder de aandacht te brengen (push). Je moet weten waar je doelgroep (latent) naar op zoek is. Geef op die vraag een zo goed en helder mogelijk antwoord en zorg dat (inter)actie volgt.
Het antwoord op de vraag geef je via de kanalen waarmee je je doelgroep bereikt. Dat kan een combinatie van off- en online kanalen (multichannel marketing) zijn. Daarbij is je website het kloppend hart waar nieuwe (en bestaande!) klanten terecht komen. Een zeer belangrijk middelpunt in je marketingstrategie.
Goede online content marketing: hoe pak je dat aan?
- werk vanuit een genadeloze content strategie
- analyseer en interpreteer online zoekgedrag en word beter vindbaar in Google (SEO)
- schrijf webteksten en artikelen waar geheid op wordt doorgeklikt
- verbeter je website (= het kloppende hart) en haal daar veel meer contacten uit
- benut de juiste kanalen en vergroot je netwerk en database (denk aan websites, events, nieuwsbrieven, sociale media, webinars, affiliate marketing)
- analyseer statistieken en pluk laaghangend fruit
- werk met een enthousiast en deskundig team
Denk je dat content marketing jouw bedrijf meer bekendheid, klanten of omzet kan opleveren? Laat het mij weten. Ik help je met het opzetten en uitvoeren van effectieve content marketing.
Alvast even sparren? >>
Ik werk met veel plezier voor kleine en grote bedrijven als: